Senaste tidens artiklar om regelverk kring fälgar.

Senaste tidens artiklar om regelverk kring fälgar.

Norrköping 25-05-15

 

Med anledning av senaste tidens diskussioner i pressen om ett ”förbud” mot fälgar.

Bakgrund:

Det finns ett EU-regelverk kring fälgar som heter UN ECE R124. I korthet innebär det att eftermarknadsfälgar måste testas och godkännas enligt omfattande tester. Eftersom Sverige är medlem i EU så har Transportstyrelsen fått uppdraget att utreda om Sverige ska anamma detta regelverk.

 

Vår ståndpunkt:

Moderna bilar blir allt tyngre och tyngre. Det ställer allt högre krav på fälgarnas belastningstålighet. Dagens totala avsaknad av regelverk kring fälgar medför risk för felaktig användning och på sikt risk för haverier och olyckor. 

OCL Brorssons är en del i ALCAR-koncernen. Vi producerar fälgar av varumärkena AEZ, DOTZ och DEZENT i egen regi. Merparten (>70%) av dessa fälgar är redan idag testade och godkända enligt UN ECE R124.

OCL Brorssons välkomnar ett regelverk kring fälgar och dess användning i Sverige. Detta innebär inte nödvändigtvis att UN ECE R124 är den enda lösningen. I samtal med utredare på Transportstyrelsen har vi gett vår syn på saken, vilken i korthet är att man bör se över regelverket kring fälgar främst vad belastningstålighet beträffar.

Direktivet i sin helhet hittar ni här: Klicka här för ytterligare information på engelska

 

Vid eventuella frågor, kontakta:

Richard Lundqvist 0733-107710, r.lundqvist@oclbrorssons.se

Peter Norlin 0733-107704, p.norlin@oclbrorssons.se

Klicka här för ytterligare information på engelska.
AEZ Toronto dark BMW i5 M60 side