OCL Brorssons sponsring
16. Okt 2009

Under året har våra fälgar synts på många olika intressanta bilbyggen. Ett exempel är Hocky´s retro Volvo 242 DL från 1975 med DOTZ Roadster 8 x 19" fram och 10 x 20" bak. Bilen är helrenoverad med KW coilovers, en kompressormatad Chevrolet LS1 smallblock V8 på 330hk.

Ett annat bygge som har synts på en hel del olika events under sommaren är Skruffse´s Volvo C30. Bilen är helt ombyggd med bakhjulsdrift och 800hk (!). Fälgarna på bilen är DOTZ Hanzo 19" på ena sidan och DOTZ Roadster 19" på bilens andra sida.
Volvo 242 ´75
Fälgar: DOTZ Roadster 8x19 fram och 10x20 bak [info]
Däck: Falken 235/35 - 19” fram och 285/25 - 20” bak
Chassi: Specialbyggda KW fjäderben i fram och bak, BMW E46 spindlar, egna bärarmar. Chrysler 8 3/4” bakaxel, Moser drivaxlar, 3.9:1 utväxling, diffbroms. Bakaxelupphängning, 3-link, Sellholm krängningshämmare, panhardstag.
Motor: Chevrolet LS1 med Procharger kompressor. Simons 3” rostfritt avgassystem.
Transmission: T56 6-växlad växellåda.
Bromsar: Porsche bromsar
Kaross: Förstärkt, inflyttat, höjd ram, breddade hjulhus. 100% rostfri, blästrat och epoxilackat underrede. Servostyrning.
Effekt: 330hk + ProCharger kompressor
Ägare/byggare: Håkan ”Hocky” Johansson

Hocky´s sida hos OCL Brorssons 


Hemsida: www.hocky.se      
Se reportage om Hocky´s Volvo
 i Bilsport nr 21 2009 eller      
klicka här för att ladda ner      
reportaget som .pdf           
Volvo C30
Fälgar vänster sida: DOTZ Roadster 9x20” Fram, 11x20” Bak (breddade) [info]
Fälgar höger sida: DOTZ Hanzo 8,5x19” Fram, 11x19” Bak (breddade) [info]
Däck: Bridgestone 305/30/19 samt 225/40/19
Motor: B5244T, Johnsson 5-stegs torrsumpspump, Turbonetics GTK 1000 snurra, Hemma byggt rf grenrör som skall geomgå coating, Toppen portad av NLR, Fodrat block, Extern Webasto vattenpump, Aluminiumkyl där normalt bagagen finns, Sellholm MPG låda, Tilton 3-skivig kopplig, Hemmabyggt svänghjul i 7076T6, aluminium med slityta i gjutjärn, 3.5” system, Aeromotive pump samt regulator, AN 12 bränsleslang, AN 10 retur, ATL tank med skum, Billetfräst insug, Rostfria motorfästen med ”valpkuddar”, Sprängmatta över sprängkåpan, MoTeC M800 sprut, Odyssey batteri
Chassi: Öhlins rallycrossdämpare 2-vägs runt om,Krängarknivar med krängarrör 35mm bak och 38 mm fram i CrMo ifrån IGMAB. Fram och bakvagn egen konstruerade, S60 framspindlar bak, Styrväxel kort ifrån IGMAB, Egen konstruerade, topplagringar, Luftdomkrafter, Alla delar till hjulupphägningen är pulverlackade
Bromsar: Porsche GT2 6-kolvsok samt STCC 378x28mm skivor fram hammagjorda bellhouse, 4-kolvsok bak med 330mm skivor, Hydraulisk handbroms, Tilton pedalställ med bromsvåg
Övrigt: ca vikt 1100 kg
Ägare/byggare: Andreas "Skruffse" Karlsson

Skruffses sida hos OCL Brorssons


Hemsida: www.skruffse.se   
Klicka här för att läsa ett     
reportage om Skruffse´s Volvo
på Aftonbladet "På Väg" sida.  
  Tillbaka Till toppen